Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zajímavosti

         Články,dotazy,rady a zajímavosti z odborných časopisů

Co je pozornost a proč je důležitá?

U malých dětí je obvyklé, že mají malý rozsah pozornosti. Cílem cvičení na zlepšení porornosti, je prodloužit dobu, kdy je dítě se schopno soustředit na určitou činnost, ,,dávat pozor". Zlepšení koncentrace je užitečné ve všech oblastech učení. Např. Dostatečný rozvoj pozornosti pomáhá dětem snadněji porozumět řeči. V průběhu vývoje dítěte se úroveň pozornosti mění. Například průměrné ditě okolo jednoho roku se velmi snadno rozptýlí. Dvouleté děti mají v typickém případě,velmi přesné představy o tom, jak si hrát, a nebudou reagovat na zásahy dospělého do hry. Ve třech letech jsou už děti při hře flexibilnější a začínají věnovat pozornost instukcím dospělého. Některé děti  potřebují k přechodu z jedné fáze vývoje pozornosti do druhé fáze pomoci.

Do šesti let věku dítěte se utváří až 85% osobnosti člověka.Už nikdy potom se tak dramaticky nevyvíjí a neučí .

Nikdy v životě  není člověk tak citlivý a vnímavý jako ve věku do šesti let,současně je do tohotu věku dítě bezmocné - nemůže odejít od rodiny,která jej vychovává,i kdyby trpělo.

Malé dítě se doslova potřebuje koupat ve vaší přízni a láskyplné péči. Potřebuje jistotu ,že kdyby se svět stavěl na hlavu jeho máma bude pořád s ním a může se na ní spolehnout. Právě tím pomáháme dítěti získat pocit důvěry a bezpečí - nejprve směrem k nám ,potom směrem k ostatním lidem a následovně k okolnímu světu.Teprve na základě vztahu máma - dítě... se rozvíjejí další roviny.....JÁ - JÁ  ....JÁ - ONI.....JÁ - SVĚT. A pokud se nám to opravdu podaří, vytvořili jsme předpoklad,aby bylo dítě ve svém životě jednou spokojené. A o to přeci nám rodičům jde!!! Odpovědnost za to,že malý človíček do šesti let svého věku získá onen pocit důvěry leží na nás, na rodičích. A pravděpodobně o hodně víc ,než si vůbec troufneme představit!!!

Rozlišujeme dva druhy přistupu k výchově - přijetí s podmínkou a přijetí bez podmínky. Přijetí bez podmínky je způsob,kdy přistupujeme k malému dítěti shovívavě.,,Mám tě rád ,protože jsi.,,Je to vyjádření zkutečnosti, svou lásku  ničím nepodmiňujeme.,,Někdy jsi hodný,někdy zlobíš,ale pořád jsi náš a máme tě rádi.,,Je to nejlepší poselství ,které můžeme svým dětem dát.Je to kouzelný klíč k otevření zdravých vztahů.Bezpodmínkové pojetí výchovy ale neznamená,že by si malé dítě mohlo dělat,co by chtělo,nebo že by se nemuselo respektovat žádná pravidla.Přehnané uplatňování tohoto principu může vést k výchově rozmazlených dětí,které jsou v podstatě neštastné,protože jim rodiče neukázali zdravé a přirozené limity ,a ony se doslova nemají o co opřít. Každá zdravá výchova má limity jasně nastaveny a dítě ví,že je nemůže překročit. Druhým přístupem k výchově je přijetí s podmínkou.V dnešním světě převažuje....je to vyjádření skutečnosti,že svoji lásku obvykle podmiňjeme splněním úkolů,které po dítěti vyžadujeme. Budu tě mít rád jenom tehdy,když budeš dělat ,to co chci já....v překladu to může znít ........Když zlobíš tak jdi pryč ,nemám tě ráda......Dokud si neuklidíš všechny svoje věci ,tak mi nechoď na oči......Pusu na dobrou noc dostaneš ,až se polepšíš.....Budu tě mít rád pokud dokážeš a umíš. Příliš důsledné nebo přehnané uplatňování principu této výchovy je tím nejhorším poselstvím,které svým dětem můžeme dát na cestu. Později si požadavky dítě zvnitřní a bude vyvíjet tlak samo na sebe,aniž by ho k tomu kdo nutil. Extrémním tlakem ze svého dítěte můžete vychovat také člověka,který bude sám na sebe i lidi kolem sebe klást podobně nepřiměřené požadavky dál a bude mrzoutý ,věčně nespokojený se sebou i druhými.Jak se asi takový člověk může cítit?

Pro zdravý vývoj dítěte je dobré zachovat přirozenou rovnováhu mezi bezpodmínkovým přijetím a přijetím s podmínkou.

Mějte rádi své děti,těšte se na ně,nechovejte se k nim jako by byly zdrojem Vašich problémů,jako by Vás zdržovali,obtěžovali a komlikovali Vám život. Absolutně nejdůležitější obdobím  v životě člověka je doba do šesti let. Nikdy později tak silně netouží po bezpodmínkovém přijetí jako do šesti let. Nikdy potom tak  netouží po pocitu bezpečí. Už nikdy se tak dramaticky neučí a nevyvíjí jako do šesti let.Milujte je a radujte se z každého jeho pokroku a úspěchu!!!!

Jednoduché finty ,jak děti zbavit špatné nálady

Vyplivněte špatnou náladu do odpadkového koše.Zaklapněte poklop a vyběhněte s ním do popelnice. Vykřičte špatnou náladu z okna nebo ze dveří.Rychle zavřete a zamkněte.,,Tak a teď jsme špatnou náladu vyhnali a už k nám nemůže - hurá..! To ,co vás štve nebo čeho se bojíte nakreslete nebo napište na papír.Když ze sebe všechno dostanete,papír se vší vážností,ale i vervou roztrhejte a rozmačkejte. Zkuste z kloučka nebo holčičky ,,šamansky,,(kouzlete - čáry ,máry,lechtejte apod.)vyhnat protivné čertíky,kteří ho otravují.,,Čertíci,běžte pryč.Toníček vás už nechce,on se chce smát.,, Pokud se vzteklé nálady vracejí ,pořiďte si pytlíček ,,vzteklounek,,kouzelný sáček,do kterého když vyfouknete špatnou náladu a utáhnete ho,do druhého dne ji všechnu rozpustí! Je třeba rozlišovat ,jestli dítě jen tzv. vstalo levou nohou nebo má špatnou náladu dlouhodobě.Podrážděnost jako víceméně vrtoch není třeba přehnaně rozmazávat.Právo na ni máme občas všichni.Vrchoty bychom ale  na druhou stranu neměli ani příliš tolerovat,aby se z nich nestal hýčkaný artikl.Když přijímáme  tendenci ke zlostným náladám víceméně pozitivně,můžou dítěti zůstat až do dospělosti.Dejte jasně najevo,že vám není takové nabručené chování příjemné a kazí atmosféru.  

Syn nastoupil do školky a hned první den sledovali Kouzelnou školku a následujíci pohádku.Tak to šlo celý týden.Po pravdě jsem z toho trošku v šoku.Já si myslím,že ve školce tv nemá ,co dělat ? 

 Z toho,co popisujete se mi zdá,že tv běží ve školce jen jako zdroj zábavy v době,kdy se děti mají věnovat jiným činnostem.Pokud se dívají na tv místo ,aby si hrály,četli se jim knihy,malovaly nebo se věnovaly nějaké jiné činnosti ,pokládám to za zcela nevhodné.Děti taková činnost nijak nerozvíjí.V mš se nabízí mnoho jiných aktivit,které by děti rozvíjet dokázaly.Někdy lze tv využít k další práci.Tuto možnost lze připustit - tv jako zdroj k další práci.

U nás se s tímto nesetkáte! Místo tv připravujeme zakoupení tabletu - pouze pro pedagogickou činnost - počítačový program pro  děti 4-6 leté.

 Čeho by si učitelka měla ve své třídě všímat? 

Myslím ,že by si měla všímat všeho.Jak se děti dokážou a nedokážou začlenit.Měla by vnímat ,co se ve skupině děje,kdo je tahoun a kdo outsider.Tady je trochu problém ve vysokém počtu dětí.Setkala jsem se s učitelkami, které říkaly, že jsou rády ,když dokážou sledovat, že jsou ve třídě všechny děti, ale už nemají sílu děti k něčemu vést , nebo je učit.       A přitom nejnovější výzkumy prokázaly, že právě předškolní věk je v celém tom systému vdělávání,ten nejdůležitější.To ,co v té době do dětí ,,vložíme,, se v jeho dalším životě stonásobně vrátí.Učitelka se svou třídou pracuje, vždyť je to víc než skupina jednotlivců.Ve velkém počtu je vše mnohem složitější a některé činnosti  dokonce vůbec nereálné.Skupina sebou nese obrovskou dynamiku.Vztahy mezi dětmi, šarvátky, domluvy, kamarádi - nekamarádi.Proto je třeba také hlídat, jestli není nějaké dítě odstrčené stranou, sledovat, zda se mu to líbí, protože si rádo hraje samo, nebo jetli nepotřebuje podpořit.Takovému dítěti můžeme pomoci nějakým speciálním úkolem, kterým bude užitečné ostatním dětem, a nějak ho tak do skupiny ,,vmáčknout,,!

Naší předností je --  právě menší počet dětí a tím větší možnost individuálního přístupu.

A to i v případě , že to dítě samo skupinu nevyhledává?

Ano, i takové dítě by měla učitelka pomaličku do skupiny ,,vtáhnout,,! Mš je prvním místem, kde dítě začíná žít ve skupině.

Jak můžete podpořit dobré vztahy mezi dětmi?

To je složité.Pokud učitelka zvládne sledovat celou třídu, měla by se snažit všechny zapojovat do nějaké činnosti.Když je nějaké dítě hodně dominantní, měla by ho malinko zkrouhnout.Dítěti, které je submisivní, by naopak měla dát možnost k vyjádření.Také si myslím, že by se mělo mluvit o  těchto situacích,které se mezi dětmi dějí, ale jen na obecné úrovni.Obr�