Jdi na obsah Jdi na menu
 


Čeho by si měla paní učitelka ve školce všímat

 Čeho by si učitelka měla ve své třídě všímat? 

Myslím ,že by si měla všímat všeho.Jak se děti dokážou a nedokážou začlenit.Měla by vnímat ,co se ve skupině děje,kdo je tahoun a kdo outsider.Tady je trochu problém ve vysokém počtu dětí.Setkala jsem se s učitelkami, které říkaly, že jsou rády ,když dokážou sledovat, že jsou ve třídě všechny děti, ale už nemají sílu děti k něčemu vést , nebo je učit.       A přitom nejnovější výzkumy prokázaly, že právě předškolní věk je v celém tom systému vzdělávání, ten nejdůležitější.To ,co v té době do dětí ,,vložíme,, se v jeho dalším životě stonásobně vrátí.Učitelka se svou třídou pracuje, vždyť je to víc než skupina jednotlivců.Ve velkém počtu je vše mnohem složitější a některé činnosti  dokonce vůbec nereálné.Skupina sebou nese obrovskou dynamiku.Vztahy mezi dětmi, šarvátky, domluvy, kamarádi - nekamarádí. Proto je třeba také hlídat, jestli není nějaké dítě odstrčené stranou, sledovat, zda se mu to líbí, protože si rádo hraje samo, nebo jestli nepotřebuje podpořit.Takovému dítěti můžeme pomoci nějakým speciálním úkolem, kterým bude užitečné ostatním dětem, a nějak ho tak do skupiny ,,vmáčknout,,!

Naší předností je --  právě menší počet dětí a tím větší možnost individuálního přístupu.

A to i v případě , že to dítě samo skupinu nevyhledává?

Ano, i takové dítě by měla učitelka pomaličku do skupiny ,,vtáhnout,,! Mš je prvním místem, kde dítě začíná žít ve skupině.

Jak můžete podpořit dobré vztahy mezi dětmi?

To je složité.Pokud učitelka zvládne sledovat celou třídu, měla by se snažit všechny zapojovat do nějaké činnosti.Když je nějaké dítě hodně dominantní, měla by ho malinko skrouhnout .Dítěti, které je submisivní, by naopak měla dát možnost k vyjádření.Také si myslím, že by se mělo mluvit o  těchto situacích,které se mezi dětmi dějí, ale jen na obecné úrovni.